امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://adibasiatajhiz.cloob24.com
0

میگر (megger) یا تستر عایقی وسیله‌ای است برای اندازه گیری مقاومت‌های بسیار بزرگ معمولاً تا 2 گیگا اهم با ولتاژ تست تا 5 کیلوولت می‌باشد و جهت سنجش مقاومت عایقی کابل ها، موتورها، ترانسفورماتور‌ها، ژنراتور‌ها و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. برای اندازه گیری چنین مقاومت‌هایی معمولاً به ولتاژ زیادی نیاز است. در بعضی از این نوع دستگاه‌ها، ولتاژ تست به 10kv نیز می‌رسد ولتاژ معمول این نوع دستگاه‌های اندازه گیری، بین 100 ولت تا 10 کیلو ولت است. دستگاه میگر از یک دستگاه نسبت سنج تشکیل شده است.

بطور عمده مقاومت عایقی با ضخامت عایق نسبت مستقیم و با سطح مقطع هادی نسبت معکوس دارد. تست مقاومت عایقی جهت اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی عایق یک محصول یا تجهیز استفاده می شود. انجام این تست معمولا به عنوان یک بررسی سریع پس از تولید، نصب یا تعمیر یک محصول است. تغییرات در این اندازه گیری مقاومت عایق می تواند در پیش بینی این امور (تعمیر یا تعویض) کمک کننده باشد.

اگرچه تولیدکنندگان سیم، کابل، تجهیزات الکتریکی و... هر روزه عایق بندی محصولات خود را بهبود می بخشند. با این وجود، امروزه عایق ها می تواند تحت تاثیر برخی عوامل آسیب ببیند مانند آسیب مکانیکی، ارتعاش، گرما بیش از حد و یا سرد، خاک، روغن، خوردگی، رطوبت حاصل از فرایندها و یا فقط رطوبت در روز مه آلود.

مقادیر مجاز مقاومت عایقی کابل:

این جدول حداقل ولتاژ تزریقی به کابل و مقاومت عایقی قابل قبول را نشان می دهد.

اندیس پلاریزاسیون در تست میگر(Polarization Index )
تست مقاومت عایقی برحسب زمان یکی از رایج ترین و اساسی ترین تست تشخیص عایقی مواد است. در طول مدت انجام تست یعنی وقتی که دستگاه میگر را به تجهیز وصل نموده و استارت تست را می زنیم در واقع ولتاژ و جریان کوچک برقرار شده و در طول مدت تست آن تجهیز در حال شارژ قرار می گیرد و جریان کوچکی در آن بوجود می آید. و جریان دیگری که ما آنرا بعنوان جریان نشتی می شناسیم نیز برقرار است که توسط مواد ناخالص و یا رطوبت و یا فرسودگی عایق ایجاد می شود و یک جریان مدت دار خواهد بود. این تست به تست PI (اندیس یا اندیکس پلاریزاسیون) معروف است که در آن ما دو مقدار مقاومت در زمانهای 15 ثانیه و 60 ثانیه و یا در موارد مشکوک تر در زمانهای 1 دقیقه و 10 دقیقه مقادیر را ثبت می نماییم. از تقسیم مقدار مقاومت در زمان دوم به زمان اول یک نتیجه عددی بدست می آید که مستقل از هر آیتم دیگری حتی دمای عایق خواهد بود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه