امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://adibasiatajhiz.cloob24.com
0

طراحی و ساخت آزمایشگاه فشارقوی و انجام آزمایش‌ها جزء فعالیت‌های مربوط به مهندسی فشارقوی می‌باشد. به منظور بررسی رفتار عایق در مقابل ولتاژهای زیاد و برای آزمایش عایقی تجهیزات، می‌بایست ولتاژهای مختلف فشارقوی که در عمل پیش می‌آیند در آزمایشگاه نیز تولید گردند. این ولتاژها البته باید دقیقاً اندازه‌گیری شوند. بالا بودن ولتاژ مسائل خاص را در اندازه‌گیری بوجود می‌آورد. این ولتاژها می‌توانند ولتاژ دائمی یا متناوب و یا ولتاژهایی با تغییر زمانی بخصوص باشند. تولید و اندازه‌گیری فشارقوی الکتریکی نیز از مباحث مربوط به این دانش است.

یکی از ویژگی‌های مهندسی فشارقوی لزوم انجام آزمایش است. برای مثال استقامت الکتریکی عایق‌ها برای انواع ولتاژها کاملاً متفاوت است و رابط بین ولتاژ شکست و فاصله غیر خطی می‌باشد. لذا برای بدست آوردن ولتاژ شکست انواع عایق‌ها، می‌بایست جداگانه آزمایش گردند. انجام آزمایش‌ها همراه با صرف زمان و مخارج زیاد است. لذا مهندسی فشارقوی باید بتواند نکات مهم را از نکات کم اهمیت جدا کرده و امکانات موجود را صرف بررسی نکات مهم نمایدآن باید بتواند از نتیجه هر آزمایش به احتمال وجود نکات با اهمیت پی‌برده و آزمایش را با هدف خاص و در جهت یافتن نکات با اهمیت ادامه دهد. این امر از طرفی نیاز به تجربه و از طرف دیگر نیاز به هوش دارد. نتیجه این بررسی‌ها، افزایش دانش بشر در زمینه فیزیک است و این شناخت بهتر در بسیاری موارد باعث گسترش مرزهای دانش بشر در زمینه‌های مختلف می‌گردد.اساسی‌ترین روش جهت اثبات طراحی و ساخت صحیح و صحت عملکرد یک محصول و جلب اطمینان مصرف کنندگان آن، انجام آزمایشاتی است که مبتنی بر پارامترهای موثر در طراحی آن باشند. در پروسه تولید بایستی ابتدا طراحی و ساخت با اصول و استانداردهای معتبر و با دانش فنی لازم صورت گیرد و سپس آزمایشات لازم به منظور تایید محصول ساخته شده مطابق با مشخصات و استانداردهای مورد نظر انجام گردد.

با توجه به آنکه آزمایشات به منظور کنترل صحت و مطابقت با طرح اولیه و مشخصات مورد نظر می‌باشد لذا نخست این نکته را یادآور می‌شود که انواع تست‌شونده‌ها (Test Objects) بعنوان بخشی از تجهیزات الکتریکی دارای استانداردها و اصول طراحی مدون شده‌ای می‌باشند که حاصل مطالعات و تجربیات طولانی می‌باشند که این اصول همگام با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به اطلاعات و تجربیات بیشتر، متحول می‌گردند، لذا امر طراحی بایستی در چهارچوب این اصول و مقررات صورت گیرد. همچنین این استانداردها، قوانین و مقرراتی را جهت انجام آزمایشات به منظور کنترل کیفی محصولات بر اساس طراحی‌های اولیه اعلام نموده‌اند. نکته مهم در این بین متنوع بودن و وجود استانداردهای گوناگون است که گاه بصورت خاص مورد قبول یک سازنده و یا به صورت ملی مورد قبول یک کشور خاص و یا بین‌المللی و مورد قبول بعضی از کشورها می‌باشد.

این استانداردها اگر چه در اصول مشترک و مبتنی بر تئوری‌ها و تجربیات مشابهی می‌باشند لیکن در فروع، گاه اختلافاتی دارند. تولید کنندگان و مصرف کنندگان کشور ما که فاقد استاندارد ملی تدوین شده و تکنولوژی مشخص داخلی می‌باشند، تا پیش از این، هر یک اصول خاصی را مد نظر قرار داده کما اینکه استاندارد‌هایی را از قبیل IEC، BS، VDE، ANSI و غیره، هر یک مورد توجه موسسات گوناگونی بوده است.

خوشبختانه اخیراً در جهت رفع این مشکلات که دامن گیر کشور و موسسات تولیدی مختلف بوده است و اختلاف نظرهایی را موجب شده است، استاندارد IEC یا International Electrotechnical Commission که یک استاندارد بین المللی است بعنوان مرجع قابل قبول برای اکثر سازندگان و مصرف کنندگان جهان قرار گرفته است و در حال حاضر سعی بر این است که حتی استاندارهای ملی و یا محلی را با این استاندارد تطبیق دهند و این استاندارد در ایران نیز بعنوان استاندارد رسمی در زمینه‌های مختلف از جمله تأسیسات الکتریکی پذیرفته شده است.

از آنجاییکه این آزمایشات مبتنی بر اصول و پارامترهایی هستند که در طراحی بکار گرفته شده و هدف از این آزمایشات، اطمینان از رعایت و حفظ این پارامترها و اصول در ساخت می‌باشد لذا جهت تولید و نگهداری تجهیزات، وجود آزمایشگاه‌، جزء غیر قابل انکار می‌باشد.

به طور کلی می‌توان دلایل اهمیت تست فشارقوی را به صورت ذیل بیان نمود:

1- انتخاب صحیح و تصمیم گیری مناسب توسط مصرف کنندگان انواع محصولات از کارخانجات تولیدی مشابه

2- تضمین بهره‌وری و کیفیت، برای تولیدکنندگان

3- اطمینان از کارایی انواع محصولات بعد از طراحی و ساخت در محدوده مشخصات فنی تعریف شده

4- کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از دوباره کاریها در تولید

5- مطابقت محصولات با استانداردهای بین المللی

6- امکان رقابت در امر صادرات

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه