امروز سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 http://adibasiatajhiz.cloob24.com
0

ممکن است حین تولید محصولات سیم و کابل درون کارخانه و یا اینکه حین نصب سیم یا کابل عیوب کابل اعم از اتصال کوتاه رشته ها و یا قطعی یکی از فازها و … مشخص شود، که در صورت داشتن آگاهی و تجهیزات لازم تعمیر و عیب یابی کابل ها می توان جهت عیب یابی آن اقدام نمود.

از زمانی که استفاده از کابل های مدفون در زیرزمین مرسوم شد، سازندگان تجهیزات الکتریکی با مشکل عیب یابی کابل های قدرت زیر زمینی رو به رو شدند. جهت حل این مشکل سازندگان دستگاه های تست، راه های گوناگونی ارائه و روش های عیب یابی جدید برای رفع آنها ابداع کرده اند. گاهی در کارگاههای دورافتاده امکانات اندکی وجود دارد و برقکار باید با همین امکانات سعی کند تا محل معیوب کابل را بیابد.

شیوه های معمول تست و عیب یابی کابل که با اعمال ولتاژ فشار قوی به انواع خاصی از کابل های با عایق بندی در الکتریک جامد صورت می گیرد.

عیب یابی کابل یکی از قسمت های اساسی تعمیرات و نگهداری کابل می باشد که بدون استفاده از روش های عیب یابی مدرن شرکت های توزیع کننده برق نمی توانند خدمات قابل اطمینانی را به صنعت و مصارف عمومی ارائه دهند. چرا یک کابل معیوب می شود؟ کابل ها ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار آسیب شوند به طوری که حتی دیگر قابل استفاده نباشند. این عوامل متعدد می توانند ناشی از ضربه مکانیکی، اضافه ولتاژ یا جریان، تخریب عایق و حفاظ کابل توسط موجودات جونده و… باشند که در اثر این عوامل مختلف از جمله قطع شدن یک یا چند

رشته هادی در کابل، اتصال رشته ها به همدیگر، اتصال رشته های هادی به زمین و … ممکن است ایجاد گردد قبل از اینکه محل عیب مشخص شود باید نوع عیب کابل مشخص گردد.

الف: برای تشخیص نقطه معیوب یک کابل و تعیین محل آن بدون خاک برداری در ابتدا نیازمندیم که انواع عیب هایی که برای یک کابل ممکن است روی بدهد بشناسیم

1- اتصال کوتاه: وصل غیرمترقبه یک یا چند رشته کابل به همدیگر.

2- اتصال زمین: وصل غیرمترقبه یک یا چند رشته کابل به زمین.

3- پارگی: قطع غیرمترقبه یک یا چند رشته کابل.

ب: تشخیص نوع عیب و محل آن:

1- اتصال کوتاه:

برای تشخیص اتصال کوتاه در یک کابل باید از یک طرف به آن میگر وصل کرد و طرف دیگر کابل را بازگذاشت. اگر اتصال کوتاهی در خط نباشد میگر مقاومتی را نشان نمی‌دهد (مقدار بینهایت را نشان می‌دهد)، ولی اگر اتصال کوتاهی در خط وجود داشته باشد میگر مقداری مقاومت نشان خواهد داد که بسته به فاصله سرکابل و محل عیب این مقاومت زیاد می‌شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه